onsdag den 11. januar 2012

Tanker om Aksel og hans udvikling

Det er længe siden jeg har skrevet om Aksel. Og det er bestemt ikke fordi der ikke er noget at fortælle, men nok fordi jeg selv overvældes af alt det, der sker.

Aksel har nu været i dagpleje siden september og han trives. Det er en del af hverdagen og han har taget det til sig. Han lærer hele tiden nye ting derovre og nyder samværet med andre børn. Desværre står vi overfor skift af dagplejer pr. februar. Ikke optimalt, men et valg vi har truffet med sigt på hans behov for samvær med børn på samme alder. De børn, der er i hans nuværende dagpleje skal af forskellige årsager videre i ny pasning. Det vil betyde, at Aksel ville blive den ældste, og det er bare ikke godt for hans udvikling. Han har i den grad brug for at være med børn, der kan vise ham vejen.

Rent udviklingsmæssigt er han lige nu der, hvor vi må sige at det passer meget godt med, at han startede forfra da vi fik hinanden i Nigeria. Det nu 13 måneder siden og det er nogenlunde der hvor han er i hans udvikling. Tæt på at gå, begynder så småt at vise interesse for at spise selv, men er stadig ikke overbevist om, at det er hans opgave - det har også haft meget at gøre med hans taktile udvikling. Prøver ting af sprogligt, peger på alt, efterligner alt og forstår rigtig meget af det vi siger til ham.

Når jeg sætter ord på hvor han er, så er det altid lidt mærkeligt, for vi har virkelig været gode til (hvis jeg må have lov at rose os selv), at undlade at sætte ham op imod udviklingstrin. Vi har egentlig bare ladet tingene ske i det tempo Aksel har vist os han tager tingene i, nemlig hans eget.

Men i denne tid, hvor vi runder årsdage af flere slags for vores familieliv, ja så slog det mig bare hvor tydeligt det er, at han på rigtig mange planer startede forfra dengang vi fik hinanden. Han er sgu ligeglad med datoen på hans fødselsattest ;o)

2 kommentarer:

Deirdre-Ann sagde ...

Seriøst, mit hjerte smelter når jeg ser ham og hans vidunderlige smil!

Jeg håber du vil skrive oftere for dine indlæg er ikke kun til store glæde, de er også fyldt med inspiration og håb for fremtiden og for andre mennesker.

Vannis verden sagde ...

jeg vil bare sige, at jeg synes Aksel er en lækkermås :) tak fordi du vil dele alt med os andre